Mohd. Shafie, Bani Hidayat and Fatmi Talib, Nor Hayati (2015) Pengimarahan surau dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. In: Pemerkasaan Pendidikan Islam dalam Cabaran Zaman. Persatuan Intelek Muslim Malaysia, Kuala Lumpur, pp. 55-70. ISBN 978-967-10160-55-70
PDF (Abstract)
41kB |
Abstract
Surau sekolah adalah merupakan tempat untuk melakukan ibadat. Namun begitu, fungsinya bukan semata-mata untuk melakukan ibadat seperti solat sahaja tetapi boleh dijadikan tempat melaksanakan aktiviti dakwah, hari kebesaran Islam dan pengukuhan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam (Ab. Halim et al. 2003). Keistimewaan di surau sekolah adalah kerana mempunyai prasarana yang dapat membantu pelajar dalam memahami teori dan praktis dalam Pendidikan Islam (Jasmi Amin et al. 2010. Surau sekolah juga berfungsi sebagai pusat kegiatan Pendidikan Islam di sekolah (BPI 2014, Kamarul Azmi & Mohd Faeez 2011). Dalam konteks pendidikan Islam masa kini, surau sekolah merupakan sebuah institusi yang perlu diimarahkan daripada aspek penggunaannya secara menyeluruh. Model Masjid Nabawi yang dirintis oleh Rasulullah SAW perlu dijadikan panduan sebagai pemangkin keberkesananan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam di sekolah.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Islamic education |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Divisions: | Islamic Civilisation |
ID Code: | 45445 |
Deposited By: | Dr. Kamarul Azmi Jasmi |
Deposited On: | 25 May 2015 08:00 |
Last Modified: | 26 Jun 2016 07:41 |
Repository Staff Only: item control page