Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Matodologi pendidikan pembangunan insan: satu kajian khas Kitab Riyadh al-Solihin

Jasmi, Kamarul Azmi and Mohamed, Ahmad Kilani and Muhammad, Azhar (2003) Matodologi pendidikan pembangunan insan: satu kajian khas Kitab Riyadh al-Solihin. In: Wacana Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan [Siri Ketiga], 16 Oktober 2003, Hotel Alison Klana, Seremban, Negeri Sembilan.

[img] PDF (Fulltext)
116kB

Abstract

Pendidikan Pembangunan Insan (PPI) merupakan pendidikan yang penting untuk membentuk manusia menjadi insan yang sempurna dalam segala aspek terutamanya dalam aspek kerohanian. Antara tokoh pendidikan insan abad ke 7H yang ialah Al-Imam Al-Nawawi. Melalui karyanya Kitab Riyad al-Solihin, beliau berjaya menyampaikan secara terperinci aspek-aspek PPI dengan penggunaan teknik penyampaian yang baik sehingga kitab tersebut diakui mampu dijadikan asas bagi membentuk manusia menjadi insan yang solih. Dua aspek utama untuk kejayaan PPI Al-Imam Al-Nawawi ialah metodologi yang betul untuk mendidik manusia serta isi kurikulum pembangunan yang lengkap. Tanpa kedua-duanya perkara ini PPI sukar dicapai dengan sempurna. Namun begitu perbicaraan di sini akan menumpukan perbincangan teknik-teknik yang digunakan oleh Beliau dan contoh-contohnya supaya teknik-teknik ini dapat dihubungkan dengan teknik pengajaran Pendidikan Islam.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:Riyadh al-Solihin, Human capital, Education
Subjects:B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion
B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum
Divisions:Islamic Civilisation
ID Code:41116
Deposited By: Dr. Kamarul Azmi Jasmi
Deposited On:07 Sep 2014 05:04
Last Modified:30 Aug 2017 04:44

Repository Staff Only: item control page