Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik

Hashim, Shahrin and Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaluddin (2006) Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 46-62. ISSN 1394-1801

[img]
Preview
PDF
2MB

Abstract

Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:SPSS (statistical packages for social sciences), education higher
Subjects:H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions:Education
ID Code:8021
Deposited By: Zalinda Shuratman
Deposited On:16 Mar 2009 06:27
Last Modified:01 Nov 2017 04:17

Repository Staff Only: item control page