Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

rekabentuk bahan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berdasarkan schema-based instruction dalam kalangan pelajar disleksia

Abdul Rashid, Nur Cahya and A. Shukor, Nurbiha and Arbain, Nazihatulhasanah (2014) rekabentuk bahan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berdasarkan schema-based instruction dalam kalangan pelajar disleksia. In: Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Skudai, Johor.

[img]
Preview
PDF
302kB

Abstract

Disleksia merupakan masalah pembelajaran spesifik yang disebabkan oleh masalah neurologi. Kekeliruan dalam menyahkod sesuatu perkataan menyebabkan gangguan semasa sesi pembelajaran dan emosi pelajar. Masalah matematik tidak hanya bergantung dengan penggunaan nombor dan simbol semata-mata. Terdapat juga domain matematik yang menggunakan perkataan dan pada kebiasaannya dalam bentuk soalan penyelesaian masalah. Tujuan kajian ini adalah bagi mereka bentuk bahan bantu mengajar yang menggunakan schema–based instruction (Jitendra, 2010) sebagai strategi pembelajaran masalah matematik. Pembelajaran bagi pelajar disleksia direka bentuk bagi pembangunan aplikasi bahan bantu mengajar. Rekabentuk ini dilakukan khususnya untuk membantu pelajar disleksia menyelesaikan masalah matematik yang berbentuk perkataan.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:dyslexia, mathematics, software
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:61368
Deposited By: Fazli Masari
Deposited On:31 Mar 2017 01:43
Last Modified:31 Mar 2017 01:43

Repository Staff Only: item control page