Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Kemahiran membaca dalam Bahasa Arab, huraian daripada segi: teori, contoh serta pengalaman pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia

Mohamed, Ahmad Kilani and Muhammad, Azhar and Jasmi, Kamarul Azmi (2003) Kemahiran membaca dalam Bahasa Arab, huraian daripada segi: teori, contoh serta pengalaman pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. In: Wacana Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan [Siri Ketiga], 16 Oktober 2003, Hotel Alison Klana, Seremban, Negeri Sembilan.

[img] PDF (Fulltext)
877kB

Abstract

Artikel ini membincangkan kemahiran membaca dalam bahasa Arab meliputi maksud membaca (al-Qira'ah wal-Mutala'ah), realiti pembelajaran kemahiran membaca, pembahagian bacaan kepada bacaan senyap dan nyaring, objektif mengajar kemahiran membaca, kaedah pengajaran al-Qira'ah di Universiti Teknologi Malaysia serta contoh soalan dalam menguji kefahaman bacaan senyap pelajar-pelajar UTM.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:Arab language, Reading and comprehension
Subjects:L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions:Islamic Civilisation
ID Code:41115
Deposited By: Dr. Kamarul Azmi Jasmi
Deposited On:07 Sep 2014 05:02
Last Modified:30 Aug 2017 04:47

Repository Staff Only: item control page