Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim

Bakri, Norhani and Abd. Razak, Noor Zainab and Ab. Rahman, Hamidah and Mad Shah, Ishak and Shaari, Roziana and Zaini, Fadilah (2009) Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. In: Amalan Latihan dan Pembangunan Sumber Manusia di Malaysia. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 285-292. ISBN 978-983-52-0722-8

[img] PDF (Fulltext)
305kB

Abstract

Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer. Selain itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar, media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan pembelajaran yang berkesan.

Item Type:Book Section
Subjects:H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions:Management and Human Resource Development
ID Code:14771
Deposited By: Siti Khairiyah Nordin
Deposited On:11 Sep 2011 09:15
Last Modified:14 Aug 2017 00:33

Repository Staff Only: item control page