Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK). In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia.
|
PDF
122kB |
Abstract
Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan dan kebaikannya. Oleh itu, instrumen pemerhatian yang baru, iaitu Instrumen Pemerhatian Berlandaskan Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) telah dibina selaras dengan pendekatan P&P semasa yang bercorakkan konstruktivisme hasil pengubahsuaian instrumen sedia ada. Maklumat mengenai kesemua dua puluh empat kategori instrumen turut dibincangkan. Kegunaan data pemerhatian IPPK disarankan.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 7991 |
Deposited By: | Noraffandy Yahaya |
Deposited On: | 09 Mar 2009 19:20 |
Last Modified: | 08 Dec 2011 05:13 |
Repository Staff Only: item control page