Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Meningkatkan kemahiran penaakulan matematik berfokuskan metakognitif dalam kalangan pelajar

Mokhtar, Mahani and Atan, Noor Azean and Abu, Mohd. Salleh and Abdullah, Abdul Halim and Arshad, Mohamad Nizam (2015) Meningkatkan kemahiran penaakulan matematik berfokuskan metakognitif dalam kalangan pelajar. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar 2015 (IEPS 2015), 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, Johor.

[img]
Preview
PDF
261kB

Abstract

Kemahiran penaakulan matematik adalah Merupakan salah satu elernen utama dalam kemahiran berfikir aras tinggi yang diberi penekanan utama dalam pembelajaran matematik di Malaysia. Terdapat banyak bukti berasaskan kajian yang rnendapati bahawa pelajar Malaysia cekap dalam mengaplikasi prosedur matematik standard (misalnya aritmetik) tetapi lemah dalam membuat penaakulan matematik. Beberapa kajian lain pula mendapati kelemahan penaakulan matematik adalah salah satu punca utama yang menyebabkan pelajar mengalami kesukaran dalam mempelajari matematik bersifat analitik (misalnya Matematik Tambahan). Beberapa teori kognitifpembelajaran matematik mencadangkan bahawa terdapat perkaitan tertentu antara kemahiran penaakulan matematik ini berbanding kemahiran metakognitif individu semasa mempelajari atau membina sesesuatu konsep matematik. Artikel ini membincangkan kepentingan penguasaan kemahiran penaakulan matematik di kalangan pelajar dalam pernbelajaran matematik bersifat analitik pelajar serta kon sep strategi pembelajaran berfokuskan kemahiran metakognitif dalam membantu pelajar mempertingkatkan kemahiran penaakulan.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:penaakulan matematik, kemahiran metakognitif
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education
Divisions:Education
ID Code:63356
Deposited By: Widya Wahid
Deposited On:23 May 2017 09:18
Last Modified:23 May 2017 09:18

Repository Staff Only: item control page