Hashim, Suhaizal and Harun, Jamalludin (2014) Tinjauan masalah pengurusan proses PBS dan ciri-ciri elemen pentaksiran yang perlu ada dalam satu sistem pengurusan eportfolio PBS. In: 1st International Education Postgraduate Seminar (IEPS2014), 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
|
PDF
360kB |
Abstract
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) menyatakan bahawa cabaran utama yang dihadapi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ialah mengurangkan pembelajaran berorientasikan peperiksaan di sekolah. Untuk mencapai matlamat ini, pelan ini mencadangkan supaya penilaian di sekolah ditukarkan kepada sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) berdasarkan kepada penilaian tugasan. Matlamat utama PBS ini adalah untuk mempertingkatkan kualiti pembelajaran, pengajaran dan penilaian. Berdasarkan pentaksiran ini, guru-guru akan diberikan lebih tanggungjawab dalam membangunkan penilaian dan mengaitkannnya dalam pengajaran (Hwa, 2008). Keupayaan pelajar pula akan diukur berdasarkan kriteria dan piawai tertentu berdasarkan silibus subjek dan dipantau oleh panel terdiri daripada pakar-pakar subjek berkenaan (Dudley dan Luxton, 2008).
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | the impact on students through motivation, the process of evaluating students |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 61189 |
Deposited By: | Fazli Masari |
Deposited On: | 22 Mar 2017 00:13 |
Last Modified: | 22 Mar 2017 00:13 |
Repository Staff Only: item control page