Zainudin, Ili Zarifah and Mohamed, Mohini (2014) Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak sindrom down ketika sesi pembelajaran dan pelajaran di peringkat prasekolah. In: International Education Postgraduate Seminar (IEPS), 23-24 Nov, 2014, Skudai, Johor.
|
PDF
479kB |
Abstract
Sindrom Down merupakan satu kecacatan genetik disebabkan kehadiran sebahagian atau kesemua kromosom 21. Kromosom merupakan serat-serat khusus yang ada dalam sel manusia yang mengandungi bahan genetik bekaitan dengan sifat seseorang. Terdapat pelbagai ciri-ciri fizikal yang boleh dilihat dan dikenalpasti oleh kanak-kanak Sindrom Down ini. Ciri fizikal yang terserlah ialah melibatkan bentuk muka yang sama dengan kanak-kanak yang mengalami masalah Sindrm Down. Kanak-kanak ini juga mengalami gangguan mental iaitu berfikir pada paras bawah normal. Terdapat banyak kajian yang dijalankan melibatkan kanak-kanak kurang upaya. Namun kajian yang meneliti aspek kognitif kanak-kanak Sindrom Down adalah kurang. Kajian ini dijalankan bagi meneliti persepsi dan pengalaman serta kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi kanak-kanak Sindrom Down terutamnya dalam matapelajaran matematik.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | sindrom down, matematik |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 61093 |
Deposited By: | Fazli Masari |
Deposited On: | 14 Mar 2017 00:37 |
Last Modified: | 14 Mar 2017 00:37 |
Repository Staff Only: item control page