Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Pengimarahan surau dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam

Mohd. Shafie, Bani Hidayat and Fatmi Talib, Nor Hayati (2015) Pengimarahan surau dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. In: Pemerkasaan Pendidikan Islam dalam Cabaran Zaman. Persatuan Intelek Muslim Malaysia, Kuala Lumpur, pp. 55-70. ISBN 978-967-10160-55-70

[img] PDF (Abstract)
41kB

Abstract

Surau sekolah adalah merupakan tempat untuk melakukan ibadat. Namun begitu, fungsinya bukan semata-mata untuk melakukan ibadat seperti solat sahaja tetapi boleh dijadikan tempat melaksanakan aktiviti dakwah, hari kebesaran Islam dan pengukuhan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam (Ab. Halim et al. 2003). Keistimewaan di surau sekolah adalah kerana mempunyai prasarana yang dapat membantu pelajar dalam memahami teori dan praktis dalam Pendidikan Islam (Jasmi Amin et al. 2010. Surau sekolah juga berfungsi sebagai pusat kegiatan Pendidikan Islam di sekolah (BPI 2014, Kamarul Azmi & Mohd Faeez 2011). Dalam konteks pendidikan Islam masa kini, surau sekolah merupakan sebuah institusi yang perlu diimarahkan daripada aspek penggunaannya secara menyeluruh. Model Masjid Nabawi yang dirintis oleh Rasulullah SAW perlu dijadikan panduan sebagai pemangkin keberkesananan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam di sekolah.

Item Type:Book Section
Uncontrolled Keywords:Islamic education
Subjects:B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions:Islamic Civilisation
ID Code:45445
Deposited By: Dr. Kamarul Azmi Jasmi
Deposited On:25 May 2015 16:00
Last Modified:26 Jun 2016 15:41

Repository Staff Only: item control page