Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu

Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamed Amin and Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi and Mahamod , Zamri (2010) Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu. Jurnal Teknologi (Sains Sosial), 52 . 57-67 . ISSN 0127-9696 (Print); 2180-3722 (Electronic)

[img] PDF (Full Text)
95kB
[img] HTML - Published Version
18kB

Abstract

Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions:Perdana School of Science, Technology and Innovation Policy
ID Code:31724
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:07 Jun 2013 12:41
Last Modified:01 Nov 2017 12:17

Repository Staff Only: item control page