Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?

Yahaya, Azizi (2001) Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan? In: International Conference on Challenges and Prospects in Teacher Education, 16-17 Jul 2001, Concorde Hotel, Shah Alam.

[img] PDF (Full text)
171kB

Abstract

Penilaian adalah satu proses untuk menentukan masalah, memilih maklumat berkaitan, dan memungut dan menganalisis maklumat untuk melaporkan rumusan yang berguna kepada pembuat keputusan. Model penilaian yang dibincangkan dalam topik ini ialah model KIPP Stufflebeam. Model penilaian KIPP dipilih kerana keberkesanan nya bagi mendapatkan hasil formatif dan sumatif dan bagi mencari keputusan, dan keupayaan penyelesaian masalah. Model penilaian KIPP boleh dibuat penilaian sama ada sebelum, semasa atau selepas projek itu berjalan. Ini amat berbeza dengan pendekatan Stake’s yang mengandaikan bahawa penyelidik boleh membuat kajian semasa peringkat implementasi ataupun semasa program itu sedang berjalan. Model penilaian KIPP juga dibentuk untuk memenuhi kehendak perancang dan pentadbiran program bukan sekadar memenuhi kehendak individu. Akhir sekali KIPP direka bentuk bukan setakat untuk membukti sesuatu keputusan tetapi bertindak sebagai untuk memperbaiki di mana maklumat-maklumat yang diperoleh nanti boleh dijadikan panduan untuk merancang sesuatu program.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:Penilaian, KIPP, model Penilaian Stufflebeam
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:2241
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:07 Apr 2007 23:07
Last Modified:29 Aug 2017 01:43

Repository Staff Only: item control page