Musa, Asniza and Tasir, Zaidatun (2010) Implikasi alatan rangkaian sosial terhadap proses pengajaran dan pembelajaran. edupress 2010 .
|
PDF
252kB |
Abstract
Dimensi bidang pendidikan telah berubah hasil daripada perkembangan teknologi yang pesat. Kemunculan alatan rangkaian sosial telah membolehkan orang ramai berhubung dan bekerjasama menerusi komputer. Populariti pelbagai alatan rangkaian sosial, terutamanya dalam kalangan golongan muda telah mendorong para pendidik untuk menggunakan alatan rangkaian sosial sebagai suatu alatan pendidikan. Tujuan kertas kerja ini adalah untuk membincangkan implikasi penggunaan alatan rangkaian sosial sebagai alatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Alatan rangkaian sosial merupakan suatu alatan di Internet yang bersifat baca/tulis yang membolehkan interaksi dua hala dalam pendidikan di mana pelajar boleh bertukar maklumat dengan guru mereka. Ini akan meningkatkan peranan pelajar sebagai pelajar yang aktif dan memimpin proses pembelajaran dan pembinaan pengetahuan. Dengan menggunakan alatan rangkaian sosial, pelajar tidak lagi hanya bergantung kepada laman web untuk mendapatkan maklumat semata-mata, malah mereka boleh menyediakan maklumat dan berkongsinya dengan pelajar lain yang menggunakan alatan rangkaian sosial.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 14936 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 19 Sep 2011 10:00 |
Last Modified: | 26 May 2017 06:46 |
Repository Staff Only: item control page