Zaid, Norasyikin and Tasir, Zaidatun (2007) Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer. In: Isu Kemahiran ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Penerbit UTM , Johor, pp. 47-60. ISBN 978-983-52-0520-0
Full text not available from this repository.
Abstract
Di peringkat pengajian tinggi, kemahiran penyelesaian masalah merupakan antara kemahiran yang perlu dikuasai pelajar bagi memudahkan mereka untuk belajar dan seterusnya memahami sesuatu tajuk yang disampaikan dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang disediakan. Terdapat banyak strategi atau teknik yang boleh digunakan bagi tujuan ini. Satu daripadanya adalah strategi pembelajaran yang dapat membantu pelajar untuk konstruk pengetahuan ialah melalui self-explanation (Bielaczyc, Pirolli dan Brown, 1995; Neuman dan Schwarz, 1998). Selfexplanation merupakan pernyataan yang dibuat oleh pelajar sendiri untuk kegunaan dirinya supaya lebih memahami sesuatu perkara semasa proses pembelajaran ataupun ketika menyelesaikan sesuatu masalah (Rezel, 2003). Pernyataan tersebut boleh dinyatakan secara lisan, menulis, graf atau jadual atau secara diam-diam.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 14086 |
Deposited By: | Liza Porijo |
Deposited On: | 16 Aug 2011 09:53 |
Last Modified: | 16 Aug 2011 09:53 |
Repository Staff Only: item control page