Yasin , M. Al-Muz-Zammil and Seman, Jusoh (2011) Tahap komunikasi interpersonal murid-murid sekolah rendah di jajahan Tumpat, Kelantan. UNSPECIFIED . pp. 1-7. (Unpublished)
|
PDF
74kB |
Abstract
Kajian dilakukan untuk mengenalpasti tahap komunikasi interpersonal di kalangan 150 murid di empat buah sekolah di Tumpat kelantan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini diubahsuai daripada inventori Tennessee Self-Concept Scale (TSCS). Sebanyak 40 item soalselidik telah dibina bagi mewakili dimensi yang dikaji. Nilai Alpha Cronbach bagi soalselidik yang telah diubahsuai ialah 0.84. Dapatan kajian menunjukkan tahap komunikasi interpersonal secara keseluruhannya berada pada tahap sederhana dengan nilai min 3.14. Beberapa cadangan telah diberikan bagi mengukuhkan komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya adalah aktiviti yang diadakan di sekolah mestilah difokuskan kepada pembinaan komunikasi interpersonal pelajar. Selain daripada itu, aktiviti seperti debat dan pengucapan awam sepatutnya digalakkan bagi meningkatkan kemahiran komunikasi pelajar.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tahap komunikasi interpersonal, murid |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 11804 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 18 Jan 2011 02:57 |
Last Modified: | 18 Jan 2011 02:57 |
Repository Staff Only: item control page