Nordin, Aziz and Yang, See Boon (2010) Persepsi Guru Sains PPSMI Terhadap Masalah Perlaksanaan Pengajaran Subjek Sains (PPSMI) Di Sekolah Rendah Kawasan Skudai, Johor Bahru. Persepsi Guru Sains PPSMI Terhadap Masalah Perlaksanaan Pengajaran Subjek Sains (PPSMI) Di Sekolah Rendah Kawasan Skudai, Johor Bahru. . pp. 1-7. (Unpublished)
|
PDF
37kB |
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru sains PPSMI terhadap perlaksanaan pengajaran matapelajaran sains di Sekolah Rendah di kawasan Skudai, Johor Bahru. Dalam kajian ini, aspek yang dikaji adalah persepsi guru dari segi faedah, pendedahan maklumat serta masalah-masalah yang dihadapi. Sampel kajian melibatkan 87 orang guru sains (PPSMI) di enam belas sekolah rendah di kawasan Skudai, Johor. Instrumen kajian digunakan adalah soal selidik untuk mendapatkan data. Data mentah dianalisis dengan menggunakan Perisiaan komputer SPSS 14.0 for window. Peratusan, min dan sisihan piawai dikira. Dapatan kajian menunjukkan respoden mempunyai persepsi yang rendah terhadap perlaksanaan pengajaran matapelajaran sains dalam bahasa Inggeris dari segi pendedahan maklumat dan faedahnya. Masalah-masalah yang dihadapi pula berada pada tahap sederhana. Perkaitan antara masalah dengan persepsi guru adalah signifikan.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | guru sains, PPSMI |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 11669 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 27 Dec 2010 03:56 |
Last Modified: | 08 Jun 2017 07:52 |
Repository Staff Only: item control page