Kamaruddin, Meor Ibrahim and Ngadalan, Afidah (2010) Diagnosis Kesalahan Lazim Dalam Tajuk Bentuk Piawai Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Johor Bahru. Diagnosis Kesalahan Lazim Dalam Tajuk Bentuk Piawai Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Johor Bahru . pp. 1-7. (Unpublished)
|
PDF
37kB |
Abstract
Diagnosis ialah satu teknik untuk mengenal pasti sebarang masalah atau kesukaran yang menghalang pembelajaran pelajar mengenai sesuatu konsep. Kajian ini bertujuan mengkaji kesalahan lazim dalam tajuk Bentuk Piawai di kalangan pelajar tingkatan empat, di samping menentukan tahap penguasaan mereka dalam tajuk Bentuk Piawai. Kajian dilakukan ke atas 144 orang pelajar dari 3 buah sekolah menengah di Johor Bahru. Data mengenai kesalahan lazim diperolehi dengan menggunakan satu set ujian diagnostik yang merangkumi konsep angka bererti,bentuk piawai dan nombor tunggal. Jawapan responden didiagnosis dan dilaporkan secara kualitatif. Hasil kajian menunjukkan tahap penguasaan responden dalam tajuk Bentuk Piawai adalah baik. Kesilapan yang mereka lakukan dalan ujian tersebut dikelompokkkan ke dalam 3 kategori: Kesilapan Sistematik, Kesilapan Kecuaian dan Kesilapan Rawak. Langkahlangkah pemulihan dikemukakan di akhir laporan. Katakunci: Diagnosis
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Diagnosis |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 11644 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 24 Dec 2010 15:59 |
Last Modified: | 24 Dec 2010 15:59 |
Repository Staff Only: item control page