Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Faktor Penghalang Penerapan Ciri Keusahawanan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Sekolah Mengikut Perspektif Guru

Hashim, Shahrin and Mohammad, Siti Hasmah (2010) Faktor Penghalang Penerapan Ciri Keusahawanan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Sekolah Mengikut Perspektif Guru. Faktor Penghalang Penerapan Ciri Keusahawanan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Sekolah Mengikut Perspektif Guru . pp. 1-11. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
58kB

Official URL: https://www.researchgate.net/publication/277769392...

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor penghalang penerapan cirri keusahawanandalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah mengikut perspektif guru. Ianya melibatkan empat faktoriaitu pengetahuan, minat, sikap dan kurikulum. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan respondenseramai 94 orang guru dari empat buah sekolah yang berbeza. Instrumen kajian yang digunakan ialah soalselidik dan mengandungi 32 item yang berdasarkan kepada skop kajian. Kebolehpercayaan soal selidik initelah diuji dengan Alpha Cronbach dan nilai yang diperolehi ialah 0.86. Analisis deskriptif menggunakannilai min, peratus serta kekerapan untuk menjawab persoalan kajian. Hasil dapatan menunjukkanpengetahuan merupakan faktor penghalang, manakala minat, sikap dan kurikulum bukan faktorpenghalang dalam usaha menerapkan ciri keusahawanan dalam pengajaran dan pembelajaran. Beberapacadangan diberikan untuk mengatasi halangan penerapan ciri keusahawanan dalam pengajaran dan pembelajaran.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:keusahawanan, pengajaran dan pembelajaran
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:11141
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:29 Nov 2010 11:48
Last Modified:19 Feb 2017 15:23

Repository Staff Only: item control page