Arshad, Mohammad Yusof and Nasikin, Noraini (2010) Gaya Kognitif Dan Pola Penyelesaian Masalah Kimia Pelajar Tingkatan Empat Aliran Sains. Gaya Kognitif Dan Pola Penyelesaian Masalah Kimia Pelajar Tingkatan Empat Aliran Sains . pp. 1-6. (Unpublished)
|
PDF
134kB |
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti taburan gaya kognitif pelajar tingkatan empat dan pola penyelesaian masalah antara gaya kognitif pelajar dengan keupayaan penyelesaian masalah kimia. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah Group Embedded Figures Test (GEFT) yang digunakan untuk mengumpulkan maklumat mengenai gaya kognitif sampel dan Ujian Penyelesaian Masalah Kimia (UPMK) yang digunakan untuk mengenalpasti pola penyelesaian masalah antara gaya kognitif pelajar dengan keupayaan penyelesaian masalah kimia. Sampel kajian terdiri daripada 110 orang pelajar dari daerah Skudai dan Muar. Hasil dapatan kajian yang diperoleh adalah diproses secara manual dengan menggunakan SPSS version 11.0. Hasil kajian menunjukkan sebilangan besar pelajar adalah Field Independent (54.4%), manakala pelajar bergaya kognitif perantaraan (30.0%) dan diikuti pelajar Field Dependent (15.5%). Terdapat beberapa perbezaan pola penyelesaian masalah kimia diantara gaya kognitif yang pelbagai. Beberapa cadangan telah dikemukakan diakhir laporan ini dalam memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kognitif, Group Embedded Figures Test (GEFT), Ujian Penyelesaian Masalah Kimia (UPMK) |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 10298 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 14 Sep 2010 03:13 |
Last Modified: | 31 Jul 2017 07:27 |
Repository Staff Only: item control page