Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.

Surif, Johari and Arshad, Mohammad Yusof and Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir (2003) Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains. Jurnal Teknologi Maklumat, 15 (1). pp. 117-131. ISSN 0128-3790

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dikenalpasti berupaya meningkatkan keberkesanan proses Pen gajaran dan Pembelajaran (P&P). Gabungan ICT dan teori pendidikan dalam produk perisian Pendidikan Berbantukan Komputer (CBE) dipercayai mampu meningkatkan kefahaman mengenai konsep sains pada aras mikro, meningkatkan strategi metakognitif, membantu membina pen gkonsepan saintifik dan mencetus proses kognitif pelajar. Kertas kerja ini mencadangkan sebuah model hasil daripada gabungan Model Generatif dan Metakognitif yang diberi nama Model Generatif¬Metakognitif dalam membangunkan produk CBE yang dijangka dapat membantu pelajar men guasai subjek sains secara efektif. Model ini men gutamakan pen umpuan kepada perubahan konsep iaitu perubahan kerangka alternatif kepada kerangka saintifik di kalangan pelajar. Keberkesanan mengaplikasikan model ini sedang diuji pada peringkat kajian dalam rang/ca mempertingkatkan lagi penguasaan sains di kalangan pelajar. Sehingga kini, sebuah perisian prototaip telah berjaya dibangunkan untuk men guji konsep-konsep sains khususnya konsep keabaclian jirim yang menjadi asas untuk men guasai konsep sains, yang lebih kompleks.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:metakognitif, generatif, generatif-metakognitif, information communications technology, computer-based education
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education
Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Divisions:Computer Science and Information System
ID Code:8544
Deposited By: Zalinda Shuratman
Deposited On:11 May 2009 03:05
Last Modified:01 Nov 2017 04:17

Repository Staff Only: item control page