Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Hubungan antara tingkah laku keibubapaan dengan penghargaan kendiri di kalangan remaja

Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaludin and Wei, May Lin and Muhamad, Zurhana (2006) Hubungan antara tingkah laku keibubapaan dengan penghargaan kendiri di kalangan remaja. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 36-45. ISSN 1394-1801

[img]
Preview
PDF
341kB

Abstract

Kajian bertujuan untuk menentukan hubungan antara tingkah laku keibubapaan dengan penghargaan kendiri di kalangan remaja. Tiga coraL hubungan tingkah laku keibubapaan yang dikaji ialah sokongan, penglibatan dan kawalan thu bapa. Subjek kajian terdiri daripada 100 orang pelajar dipilih secara rawak dan Sekolah Menengah Katholik di Petaling Jaya. Alatan kajian Coopersniiih Self-Esteem Inventory digunakan sebagai alat pengukuran penghargaan kendiri. Alat Ujian yang digunakan untuk niengukur persepsi anak terhadap tingkah laku keibubapaan adalah direkabentuk oleh pengkaji sendiri. Data kajian dianalisis yang digunakan ialah mm, sisihan piawai, ujian T, aaova, korelasi dan regresi. Secara keseluruhan basil keputusan menunjukkan bahawa tingkah laku keibubapaan adalah berhubung dengan penghargaan kendiri remaja. Di antara tiga dimensi tingkah laku keibubapaan. sokongan dan penglibatan ibu bapa adalah berhubung secara positif dengan penghargaan kendini remaja, manakala corak enis kawalan ibu bapa adalah hubungan negatif dengan penghargaan kendini remaja. Jika dilihat dan segi jantina, didapati penghargaan kendiri remaja daLi adalah lebih berhubung dengan dimensi kawalan dan penglibatan ibu bapa, sementara penghargaan kendini remaja perempuan adalah lebih berhubung dengan sokongan dan kawalan ibu bapa. Implikasi mama kajian ni adalah mendedahkan bahawa tingkah laku keibubapaan adalah memainkan peranan penting dalam pembentukakan penghargaan kendiri remaja.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:parents, teenagers, education secondary
Subjects:H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions:Education
ID Code:8020
Deposited By: Zalinda Shuratman
Deposited On:16 Mar 2009 06:27
Last Modified:01 Nov 2017 04:17

Repository Staff Only: item control page