Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Iklim organisasi dan hubungannya dengan gelagat kewarganegaraan organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah dareah Pontian, Johor

M. Yusop, Maisura (2007) Iklim organisasi dan hubungannya dengan gelagat kewarganegaraan organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah dareah Pontian, Johor. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.

[img] PDF
Restricted to Repository staff only

439Kb
[img] PDF (Abstract)
103Kb
[img] PDF (Table Of Content)
109Kb
[img] PDF (1st Chapter)
201Kb

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji tentang iklim organisasi dan hubungannya dengan gelagat kewarganegaraan organisasi dikalangan guru-guru sekolah menengah daerah Pontian, Johor. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik. Sampel dipilih menggunakan kaedah rawak berlapis. Seramai 238 daripada 628 orang guru di dua belas buah sekolah menengah daerah Pontian, Johor telah menjadi responden. Kajian rintis melibatkan tiga puluh orang guru di salah sebuah sekolah menengah daerah Pontian telah dilaksanakan bagi menentukan konsistensi dalaman instrumen. Nilai alpha yang diperoleh ialah 0.97. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat perkaitan yang signifikan antara tahap iklim organisasi dengan tahap gelagat kewarganegaraan organisasi (r = 0.323, p = 0.000). Manakala setiap dimensi iklim organisasi juga didapati mempunyai perkaitan yang signifikan dengan tahap gelagat kewarganegaraan organisasi. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman kerja dengan tahap gelagat kewarganegaraan organisasi. Namun begitu, tiada perkaitan signifikan antara pengalaman kerja dengan tahap iklim organisasi. Keputusan ujian-T pula mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap iklim organisasai dan tahap gelagat kewarganegaraan organisasi berdasarkan jantina. Kajian ini mencadangkan agar pihak yang terlibat dalam organisasi sekolah seperti Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah serta pentadbir-pentadbir sekolah supaya lebih peka kepada keperluan iklim organisasi yang kondusif dan selesa untuk guru-guru menjalankankan tugas mereka, khususnya yang melibatkan dimensi ganjaran, dimensi piawai prestasi dan juga dimensi sokongan. Pengiktirafan perlu diberi kepada guru berpengalaman serta mengamalkan gelagat kewarganegaraan yang tinggi, agar ianya boleh dijadikan model serta ikutan kepada semua guru yang lain.

Item Type:Thesis (Masters)
Additional Information:Thesis (Ijazah Sarjana Pendidikan (Pengurusan dan Pentadbiran) - Universiti Teknologi Malaysia, 2007; Supervisor : Assoc. Prof. Dr. Mohamad Najib bin Abdul Ghafar
Uncontrolled Keywords:organization climate, organizational citizenship behaviour, work experience, genders
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:6561
Deposited By: Noraffandy Yahaya
Deposited On:24 Sep 2008 03:36
Last Modified:26 Sep 2012 03:17

Repository Staff Only: item control page