Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Gaya pembelajaran pelajar cemerlang: Kajian kes di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia

Nordin, Mohd. Safarin and Subari, Kamalularifin and Mohd., Mohd. Nazari (2006) Gaya pembelajaran pelajar cemerlang: Kajian kes di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. In: Seminar Pendidikan JPPG 2005: Education for Sustainable Development, 28-30 August 2005, Pulau Pinang. (Submitted)

[img]
Preview
PDF
90kB

Abstract

Kertas kerja ini bertujuan mengemukakan hasil dapatan kajian berkaitan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar cemerlang kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan. Seramai 53 orang pelajar telah dilibatkan dalam kajian ini yang terdiri daripada pelajar tahun satu hingga ke pelajar tahun akhir. Aspek yang dikaji adalah gaya pembelajaran mengikut Model Kolb yang dikelaskan kepada Diverger, Asimilator, Konverger dan Akomodator. Instrumen berbentuk Inventori 11 bahagian yang diubahsuai daripada Oxford’s Style Analysis Survey telah digunakan bagi mengumpul maklumat berkaitan gaya pembelajaran pelajar cemerlang tersebut. Hasil kajian mendapati pelajar cemerlang cenderung mengamalkan gaya pembelajaran bercirikan Visual, reflective dan Concrete Sequential. Oleh itu telah dicadangkan beberapa langkah dan pendekatan begi menyesuaikan gaya pembelajaran dengan kelompok pelajar dan kaedah pengajaran

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:gaya pembelajaran, model klob
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:6298
Deposited By: Mr Mohd Safarin Nordin
Deposited On:28 Aug 2008 12:37
Last Modified:11 Sep 2017 04:00

Repository Staff Only: item control page