A. Ghani, Intan Baizura and Yahaya, Noraffandy and Ibrahim, Nor Hasniza and Hasan, Mohamed Noor (2015) Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, johor.
|
PDF
332kB |
Abstract
Perubahan dunia yang pesat telah menuntut kepada transformasi pendidikan, bukan sahaja dari aspek kurikulum dan pedagogi, malah komponen pentaksiran dan penilaian juga perlu dititikberatkan. Matlamat pendidikan abad ke21 adalah untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai kefahaman mendalam terhadap sesuatu ilmu pengetahuan serta mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi yang diharap dapat melahirkan tenaga kerja yang cemerlang. Aktiviti makmal penting dalam mempelajari ilmu Kimia yang terdiri daripada pelbagai konsep abstrak. Melalui aktiviti ini, pelajar seharusnya lebih memahami dan menguasai sesuatu topik pembelajaran seterusnya membantu kepada rangsangan kemahiran berfikir aras tinggi. Bagi mengukur hasil pembelajaran aktiviti tersebut, aktiviti penilaian merupakan aspek penting yang perlu ditekankan. Peta konsep merupakan salah satu alat penilaian pembelajaran yang dikatakan dapat membantu pelajar menvisualkan konsepkonsep yang telah difahami serta menjadi platform kepada rangsangan KBAT. Maka, suatu kerangka teori diperlukan untuk mendasari kajian ini. Pada asasnya, teori konstruktivisme merupakan tunjang kepada aktiviti penilaian dalam makmal yang diharapkan dapat meningkatkan kefahaman konseptual yang mendalam dan diperlukan dalam menjana kepada peningkatan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | peta konsep, aktiviti penilaian |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Science |
ID Code: | 61407 |
Deposited By: | Widya Wahid |
Deposited On: | 10 Apr 2017 07:04 |
Last Modified: | 06 Aug 2017 08:32 |
Repository Staff Only: item control page