Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik

Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah and Atan, Noor Azean (2014) Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik. In: 1st International Education Postgraduate Seminar 2014, 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia.

[img]
Preview
PDF
308kB

Abstract

Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik perlu diterapkan sekiranya penggunaan ICT ingin dilaksanakan dalam menarik perhatian pelajar. Narnun begitu, dalam kerancakkan mengetengahkan teknologi dalam pendidikan kita, terdapat pula pelaj ar yang agak ketinggalan dalam banyak perkara yang menyebabkan mereka hilang motivasi diri untuk meneruskan proses pembelajaran (Al-hashmi, 2008; Malik et al.,20l2). Hal ini sering berlaku dalam kalangan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran spesifik (specific learning disability). Hopkins (2007) menyatakan, antara strategi pembelajaran yang membantu pelajar bermasalah pembelajaran spesifik belajar haruslah marnpu menggerakkan mereka melakukan suatu aktiviti.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:learning technology, specific learning disability
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:61241
Deposited By: Fazli Masari
Deposited On:22 Mar 2017 01:14
Last Modified:22 Mar 2017 01:14

Repository Staff Only: item control page