Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak sindrom down ketika sesi pembelajaran dan pelajaran di peringkat prasekolah

Zainudin, Ili Zarifah and Mohamed, Mohini (2014) Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak sindrom down ketika sesi pembelajaran dan pelajaran di peringkat prasekolah. In: International Education Postgraduate Seminar (IEPS), 23-24 Nov, 2014, Skudai, Johor.

[img]
Preview
PDF
479kB

Abstract

Sindrom Down merupakan satu kecacatan genetik disebabkan kehadiran sebahagian atau kesemua kromosom 21. Kromosom merupakan serat-serat khusus yang ada dalam sel manusia yang mengandungi bahan genetik bekaitan dengan sifat seseorang. Terdapat pelbagai ciri-ciri fizikal yang boleh dilihat dan dikenalpasti oleh kanak-kanak Sindrom Down ini. Ciri fizikal yang terserlah ialah melibatkan bentuk muka yang sama dengan kanak-kanak yang mengalami masalah Sindrm Down. Kanak-kanak ini juga mengalami gangguan mental iaitu berfikir pada paras bawah normal. Terdapat banyak kajian yang dijalankan melibatkan kanak-kanak kurang upaya. Namun kajian yang meneliti aspek kognitif kanak-kanak Sindrom Down adalah kurang. Kajian ini dijalankan bagi meneliti persepsi dan pengalaman serta kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi kanak-kanak Sindrom Down terutamnya dalam matapelajaran matematik.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:sindrom down, matematik
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:61093
Deposited By: Fazli Masari
Deposited On:14 Mar 2017 00:37
Last Modified:14 Mar 2017 00:37

Repository Staff Only: item control page