Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar

Said, Siti Dahlia and Sihes, Ahmad Johari (2014) Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar. In: The 1st Academic Symposium on Integrating Knowledge: Integrating Knowledge with Science and Religion, 20-21 Nov, 2014, Skudai, Johor.

[img]
Preview
PDF
271kB

Abstract

Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan kefahaman membaca daripada pelajar untuk SMP di Makassar. Purposive random sampling digunakan sebagai teknik bagi menentukan sampel kajian kerana populasi kajian ini merangkumi semua pelajar tahun kedua daripada SMPN di bandar Makassar. Pra-eksperimen sebagai kaedah kajian. Seterusnya, instrumen kajian terdiri daripada (1) soal selidik untuk mengetahui motivasi pelajar terhadap penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca , (2) bahan kursus, untuk mengetahui kefahaman membaca daripada pelajar pada masa mereka diajar dengan menggunakan bahan yang sahih, dan (3) ujian yang merangkumi pre-test yang digunakan untuk meyelidiki kefahaman membaca daripada pelajar sebelum rawatan dan post-test yang digunakan untuk mencari kefahaman membaca daripada pelajar selepas rawatan. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa (1) penggunaan bahan yang sahih dalam membaca pengajaran mempunyai pengaruh yang rendah ke arah pelajar motivasi di SMP di Makassar, dan (2) walaupun kefahaman bacaan daripada pelajar meningkat, secara umum, tetapi sebelum dan selepas rawatan dalam bilik darjah, kefahaman membaca daripada pelajar masih rendah.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:bahan Sahih, motivasi belajar
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:60944
Deposited By: Fazli Masari
Deposited On:09 Mar 2017 00:52
Last Modified:09 Mar 2017 00:52

Repository Staff Only: item control page