Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor

Ali, Mohd Fadzli and Salleh, Normah and Junaidi, Juhazren (2007) Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. Smart Teaching & Learning: Re-engineering ID, Utilization and Innovation of Technology, 2 . ISSN 983-42733-2-3

[img]
Preview
PDF
82kB

Abstract

Elemen-eleman asas dalm pembelajaran koperatif adalah kebergantungan positif (positive interdependence), interaksi bersemuka (face-to-face interaction), individual accountability, kemahiran koperatf (cooperative skill) and pemprosesan kumpulan (group processing) (Johnson & Johnson, 1991). Dalam kajian ini, tiga kemahiran generik yang telah dikenalpasti adalah kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerja dalam kumpulan, dan kebolehan penyelesaian masalah. Dengan merujuk Krejeie, R.V & Morgan, D.W (1970), seramai 145 reponden yang terdiri daripada pelajar yang mengambil subjek Telekomunikasi dan Rangkaian di Fakulti Pendidikan UTM untuk sesi 2005/2006 telah dipilih. Satu set soal selidik yang terdiri daripada 36 soalan telah digunakan. Objektif kajian ini adalah untuk (1) mengenalpasti kemahiran pelajar dalam berkomunikasi, bekerja dlam kumpulan dan menyelesaikan masalah, (2) mengenalpasti kemahiran generik yang dilaksanakan ke atas pelajar, dan (3) melihat hubungan di antara kemahiran menggunkan e-pembelajaran dan pembelajaran koperatif (kemahiran generik) di kalangan pelajar.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:6005
Deposited By: Prof Dr Zaidatun Tasir
Deposited On:28 Jul 2008 07:37
Last Modified:01 Jun 2010 15:37

Repository Staff Only: item control page