Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Penggunaan BBM dalam pendidikan akidah: kajian kes guru cemerlang pendidikan Islam

Wan Embong, Wan Hassan and Mohd Noor, Sulaiman Shakib and Haron, Zulkiflee and Ripin, Mohd Nasir (2013) Penggunaan BBM dalam pendidikan akidah: kajian kes guru cemerlang pendidikan Islam. In: Seminar on Science, Islam & Technolgy, 2013, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

[img]
Preview
PDF (Cover & Fulltext)
265kB

Official URL: https://core.ac.uk/display/20364830

Abstract

Pendidikan akidah merupakan tunjang dalam pendidikan Islam bagi menghasilkan modal insan yang lengkap selaras dengan keperluan negara. Lantaran itu, pengajaran subjek ini perlu diberikan perhatian kerana sifatnya yang subjektif dan berfalsafah sukar dikendalikan oleh guru. Kajian kualitatif ini adalah bersifat kajian kes yang bertujuan untuk melihat kedudukan motivasi dan penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam pengajaran akidah di dalam kelas. Responden kajian adalah terdiri daripada empat orang Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) di sekolah Menengah sekitar Johor Bahru. Dapatan menunjukkan BBM sangat membantu guru dalam pengajaran pendidikan akidah.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:Islamic education
Subjects:B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
L Education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions:Islamic Civilisation
ID Code:38377
Deposited By: Mrs Liza Porijo
Deposited On:20 May 2014 01:43
Last Modified:03 Jul 2017 02:59

Repository Staff Only: item control page