Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Diagnostik & pemulihan kesalahan lazim bagi beberapa tajuk Matematik Sekolah Menengah

Mohammad Yusof,, Yudariah and Abdul Rahman, Roselainy and Ong, Chee Tiong and Bakar, Md. Nor and Abu, Mohd. Salleh and Baharun, Sabariah and Mohamed Murid, Ali Hassan and Osman, Maslan (2005) Diagnostik & pemulihan kesalahan lazim bagi beberapa tajuk Matematik Sekolah Menengah. Penerbit UTM, Skudai, Johor Bahru. ISBN 983–52–0361–X

[img]
Preview
PDF
22kB

Official URL: http://www.penerbit.utm.my/cgi-bin/katalog/buku.cg...

Abstract

Buku ini menghuraikan kesalahan lazim pelajar dan cadangan strategi pemulihan dalam beberapa tajuk matematik sekolah menengah di Malaysia. Kesalahan lazim tersebut telah dikelas berdasarkan kesalahan dalam aspek konsep, simbol, penafsiran dan penyelesaian masalah. Strategi pemulihan yang dikemukakan memfokus kepada pembinaan konsep dan penyelesaian masalah. Antara pendekatan yang digunakan ialah memperkenalkan peranan questions and prompts dan contoh generik. Questions and prompts (soalan dan arahan tertentu) ialah cara menyoal pelajar untuk menarik perhatian mereka kepada pemahaman idea matematik dan pembinaan kemahiran yang diperlukan bagi topik yang dibincangkan. Contoh generik ialah contoh yang berstruktur supaya konsep atau kemahiran yang menjadi tumpuan dalam pengajaran menjadi lebih jelas. Setiap subtopik matematik yang dipilih dipersembah berdasarkan aspek Pengetahuan Sedia Ada, Kesalahan Lazim, Pengayaan Ilmu, Cadangan Strategi Pemulihan, Contoh Panduan Pengajaran, Bahan Bantu Mengajar, dan Contoh Penyelesaian Lengkap Soalan SPM. Buku ini sesuai untuk kegunaan guru matematik, guru pelatih dan tenaga pengajar yang berminat dalam pendidikan matematik.

Item Type:Book
Uncontrolled Keywords:Matematik Sekolah Menengah, GEOMETRI, KEBARANGKALIAN,
Subjects:Q Science
Divisions:Science
ID Code:29977
Deposited By: Liza Porijo
Deposited On:09 Apr 2013 07:44
Last Modified:27 Sep 2017 06:39

Repository Staff Only: item control page