Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Strategi perlaksanaan pengantarabangsaan di Institusi Pengajian Tinggi

Mohd. Yusof, Sanitah and Sidin, Zaitun (2008) Strategi perlaksanaan pengantarabangsaan di Institusi Pengajian Tinggi. In: Inovasi Pengajaran Dan Kurikulum Pengajian Tinggi. Penerbit UTM, Johor, pp. 143-175. ISBN 978-983-52-0515-6

[img] PDF
72Kb

Abstract

Usaha mengantarabangsakan IPT (Institusi Pengajian Tinggi) merupakan satu usaha yang sangat kompleks. Pelbagai strategi dikemukakan bagi memastikan usaha dan aktiviti yang dilaksanakan dapat mencapai matlamat yang telah ditetapkan (Kesar, 2000). Sungguhpun demikian, kebanyakan pengkaji bersetuju bahawa tidak terdapat satupun strategi pengantarabangsaan yang paling berkesan untuk dilaksanakan. Kejayaan dan kegagalan startegi yang dipilih bergantung pada banyak faktor dalaman dan luaran sesebuah institusi. Faktor dalaman seperti misi universiti, komitmen pentadbir, program yang dilaksanakan, persekitaran univerisiti, budaya, sejarah, kewangan, kemudahan, kepimpinan lokasi, struktur, motivasi dan minat manakala faktor luaran termasuklah perubahan masyarakat, persepsi terhadap nilai, imej dan identiti, perlembagaan dan polisi kerajaan. Oleh itu, proses strategi untuk pengantarabangsaan memerlukan usaha yang menyeluruh dan bersepadu dan ia memerlukan proses merancang, melaksana dan menilai.

Item Type:Book Section
Uncontrolled Keywords:pengantarabangsaan, Institusi Pengajian Tinggi,
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:26508
Deposited By: Fazli Masari
Deposited On:30 Jul 2012 04:12
Last Modified:30 Jul 2012 04:12

Repository Staff Only: item control page