Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Sistem pengajaran pintar (ITS) berasaskan pendekatan pedagogi dan andragogi.

Md Noor, Norah and Harun, Jamaluddin and Aris, Baharuddin (2008) Sistem pengajaran pintar (ITS) berasaskan pendekatan pedagogi dan andragogi. In: Inovasi Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Komputer. Penerbit UTM, Johor, pp. 111-122. ISBN 978-983-52-0514-9

[img] PDF
78Kb

Abstract

Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) telah membawa impak yang sangat besar terhadap kehidupan kita pada hari ini. Di rantau asia, ICT berkembang dengan sangat pesat apabila bermulanya pengenalan kepada Internet pada penghujung 1980-an. Internet merupakan satu rangkaian yang menghubungkan berjuta-juta komputer di seluruh dunia secara talian terus menggunakan protokol piawai yang sama, yang memungkinkan setiap komputer boleh melakukan komunikasi diantara satu sama lain. (Baharudin Aris et al., 2003 , Saharani Abdullah et al., 2005). Perkembangan ICT memaksa kaedah pengurusan pendidikan berubah secara selari. Kini dengan dengan menggunakan sistem maklumat berasaskan komputer, maklumat mengenai pencapaian pelajar dalam peperiksaan disimpan, diproses dan dianalisis dalam bentuk graf, carta pai, carta bar, senarai dan jadual-jadual statistik yang mudah membantu pentadbiran sekolah mengesan kekuatan dan kelemahan yang ada dan seterusnya memudahkan mereka membuat perancangan dan program susulan yang sesuai dan dengan sendirinya keputusan yang diambil nanti relevan dengan isu dan masalah yang berbangkit.

Item Type:Book Section
Uncontrolled Keywords:pedagogi, andragogi, internet, komputer
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:26482
Deposited By: Fazli Masari
Deposited On:18 Jul 2012 06:56
Last Modified:30 Jul 2012 04:09

Repository Staff Only: item control page