Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Keberkesanan Program Pemulihan Akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti

Yahaya, Azizi and Kiaw Geok, Yow Keberkesanan Program Pemulihan Akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti. In: Seminar antarabangsa Nilai Dalam komuniti Pasca modenisme (SIVIC 2004) 4-6 Sept. 2004, Hotel City Bayviw. Langkawi. (Unpublished)

[img] PDF (Fulltext)
164Kb

Abstract

ABSTRAK: Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan pelaksanaan program yang dijalankan di Sekolah Henry Gurney Teluk Mas, Sekolah Henry Gurney Batu Gajah, dan Sekolah Tunas Bakti Sg. Besi. Di pusat pemulihan ini, pelatih-pelatih yang terlibat akan menjalani program pemulihan yang bertujuan untuk memberi bimbingan dan pendedahan kepada mereka sebagai persediaan untuk kembali ke pangkuan masyarakat. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temu bual. Soal selidik yang digunakan ini diubah suai dari kajian Azizi (1999). Sementara temu bual dijalankan bagi memastikan pendapat-pendapat pegawai dan pelatih di pusat ini dapat memantapkan dapatan kajian ini. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan menggunakan kaedah Cronbach Alpha di mana nilai keseluruhan ialah 0.91. Nilai Alpha untuk Program Akademik, Vokasional, Ko-Kurikulum, Keagamaan dan Bimbingan dan Kaunseling ialah 0.91, 0.89, 0.91, 0.92 dan 0.92 mengikut urutan. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latar belakang responden kajian dan keberkesanan program. Kajian ini dilakukan ke atas 184 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Pemboleh ubah yang digunakan dalam kajian ini ialah Program Akademik, Vokasional, Ko-Kurikulum, Keagamaan serta Bimbingan dan Kaunseling. Analisis dapatan kajian yang menggunakan program SPSS menunjukkan Program Vokasional, Keagamaan dan Bimbingan dan Kaunseling adalah kurang berkesan. Sementara Program Akademik dan Ko-Kurikulum yang dijalankan adalah berkesan. Ujian t digunakan untuk menguji hipotesis. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara program akademik di Sekolah Henry Gurney dan Sekolah Tunas Bakti. Terdapat perbezaan yang signifikan di antara Program Vokasional, Ko-kurikulum, Keagamaan serta Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah Henry Gurney dan Sekolah Tunas Bakti.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:Program, juvana, keberkesanan, pemulihan
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:2351
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:12 Apr 2007 11:53
Last Modified:01 Jun 2010 03:02

Repository Staff Only: item control page