Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar

Elias, Emeliana and Sarju, Hussin and Zainudin, Mohd. Izyan Zuhaili and Kamarudin, Shamsul and Yahaya, Azizi (2012) Gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Journal of Educational Psychology and Counseling, 5 . p. 1. ISSN 2231-735X (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
49Kb

Abstract

Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar tingkatan 4 Sek Men Teknik Perdagangan Johor Bahru bagi membolehkan ia diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan empat gaya pembelajaran yang diperkenalkan oleh Honey dan Mumford (1992) iaitu aktif, reflektif, teoris dan pragmatik. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar tingkatan 4 Sek Men Teknik Perdagangan Johor Bahru paling banyak mengamalkan gaya pembelajaran reflektif. Hasil juga menunjukkan bahawa tidak terdapat sebarang hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran aktif, reflektif, teoris dan pragmatik dengan pencapaian akademik.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:23048
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:12 Mar 2012 07:53
Last Modified:30 Aug 2012 09:42

Repository Staff Only: item control page