Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar

Sihes, Ahmad Johari and Ahmad, Safiah (2011) Gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Journal of Educational Social Science, 4 . ISSN 2231-7333 (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
80Kb

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Ujian-t sampel bebas telah digunakan untuk mengkaji sama ada terdapat perbezaan yang signifikan atau sebaliknya antara gaya pembelajaran dengan pemboleh ubah yang telah ditetapkan. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran dominan yang menjadi amalan para pelajar adalah Reflektor dan gaya sampingan Pragmatis. Ini diikuti oleh gaya pembelajaran Teoris dan akhirnya Aktivis. Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan gaya pembelajaran Reflektor, Pragmatis, Teoris dan Aktivis antara pelajar Perdana dan pelajar PKPG. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran mengikut jantina.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Gaya Pembelajaran, Pencapaian Pelajar, Aktif, Reflektif, Teoris Dan Pragmatik
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:21915
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:29 Jan 2012 06:01
Last Modified:02 Jan 2014 03:40

Repository Staff Only: item control page