Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Konsep Kendiri, Dimensi Personaliti dan Persekitaran Keluarga Terhadap Pencapaian Akademik

Boon, Yusof and Azizi, Nurul Ezzati (2011) Konsep Kendiri, Dimensi Personaliti dan Persekitaran Keluarga Terhadap Pencapaian Akademik. Journal of Educational Psychology & Counseling, 4 . ISSN 2231-735X (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
50Kb

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti, dan persekitaran keluarga di kalangan pelajar. Instrumen yang digunakan untuk menguji dimensi personaliti pelajar dalam kajian ini adalah Inventori Personaliti Junior Eysenck (JEPI) dalam versi Bahasa Melayu yang mempunyai kebolehpercayaan 0.532. Untuk mengukur konsep kendiri pelajar dalam kajian ini Skala Konsep Kendiri Tennessee yang mempunyai kebolehpercayaan 0.834 telah digunakan. Instrumen yang mengukur tahap persekitaran keluarga mempunyai tahap kebolehpercayaan 0.880. Hasil analisis menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik, dimensi personaliti dengan pencapaian akademik dan persekitaran keluarga dengan pencapaian akademik.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Self-Concept, Dimensions of Personality, Family Environment, Academic Achievement
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:21233
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:13 Jan 2012 09:14
Last Modified:31 Dec 2013 04:17

Repository Staff Only: item control page