Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik

Abu Bakar, Zainudin and Ismail, Nor Hidayatul Aini (2011) Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik. Journal of Science & Mathematics Education, 4 . (Unpublished)

[img]
Preview
PDF - Other
85kB

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan peratus menggunakan tiga bahagian iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme adalah tinggi, manakala sikap pelajar pula berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati tiada hubungan yang signifikan di antara persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme dengan pencapaian Matematik (p=0.600 dan p=0.598)

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:mathematics perspective
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:20254
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:25 Dec 2011 09:03
Last Modified:13 Oct 2017 10:12

Repository Staff Only: item control page