Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains

Nordin, Aziz and Hui Ling, Lin (2011) Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains. Journal of Science & Mathematics Education, 4 . (Unpublished)

Full text not available from this repository.

Abstract

Kajian ini juga mengukur tahap sikap terhadap mata pelajaran Sains pelajar serta melihat perbezaan penguasaan konsep asas Sains dan sikap terhadap mata pelajaran sains berdasarkan kategori kelas. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik yang diubahsuai daripada “Modified Fennema-Sherman Mathematics Attitude Scale” dengan kebolehpercayaan, ? = 0.884. Keputusan kajian mendapati bahawa kebanyakan pelajar Tingkatan dua mempunyai tahap sikap yang negatif terhadap mata pelajaran Sains (54%) tetapi mempunyai tahap penguasaan konsep asas yang tinggi (62.9%). Dapatan kajian juga mendapati bahawa sikap terhadap mata pelajaran Sains mempunyai hubungan yang signifikan tetapi lemah dengan penguasaan konsep asas Sains pelajar tingkatan dua.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:19998
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:20 Dec 2011 08:53
Last Modified:11 Sep 2017 00:47

Repository Staff Only: item control page