Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Sikap, Konsep Kendiri, Motivasi Dan Lokus Kawalan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar

Ramli, Jamaludin and Jusoh, Naswa Sikap, Konsep Kendiri, Motivasi Dan Lokus Kawalan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar. unspecified, 4 . (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
102Kb

Abstract

Tujuan kajian ini ialah untuk: mengenalpasti hubungan sikap, konsep kendiri, motivasi dan lokus kawalan dalam kalangan pelajar kelas Aliran Agama, dengan pencapaian akademik pelajar Kelas Aliran Agama. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini untuk mengumpul data kajian ialah satu set soal selidik “Self-Concept Questionnaire (ASCQ), sementara motivasi akan diukur dengan menggunakan Instrumen ini mempunyai tingkat kebolehpercayaan 0.648 hasil daripada kajian rintis yang dijalankan kepada dua puluh orang responden. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara sikap, konsep kendiri, motivasi dan lokus kawalan dengan pencapaian akademik pelajar.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:19983
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:20 Dec 2011 03:21
Last Modified:20 Dec 2011 03:21

Repository Staff Only: item control page