Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Ke Arah Pembentukan Model Pembangunan Insan Sains Seimbang Dalam Pendidikan Sains

Hj. Alwi, Nor Hayati (2005) Ke Arah Pembentukan Model Pembangunan Insan Sains Seimbang Dalam Pendidikan Sains. Jurnal Teknologi E, 42 (E). pp. 77-93. ISSN 0127-9696

[img] PDF
551Kb

Abstract

Analisis Ke Atas Kurikulum Sains Di Pendidikan Rendah, Menengah Dan Tinggi Menunjukkan Bahawa Isi Pengetahuan Sains Yang Disampaikan Hanya Terbatas Kepada Ilmu Akal Sahaja Tanpa Dikaitkan Dengan Aspek Kepercayaan Kepada Tuhan Dapat Menjadi Dorongan Untuk Pelajar Belajar Sains. Keadaan Ini Menimbulkan Isu Pembentukan Insan Seimbang Mengikut Pandangan Islam. Oleh Yang Demikian Kajian Ini Telah Membentuk Satu Model Pendidikan Sains Yang Menunjukkan Faktor-Faktor Yang Perlu Ada Dan Kaitan Di Antara Faktor-Faktor Itu Dalam Membangunkan Insan Sains Seimbang Di Kalangan Pelajar-Pelajar Islam Menerusi Sistem Pendidikan Sains Kebangsaan. Dapatan Kajian Menunjukkan Bahawa Faktor-Faktor Yang Menyumbang Terhadap Pembangunan Insan Sains Seimbang Menerusi Pendidikan Sains Kebangsaan Ialah Islam Sebagai Dasar Perancangan Dan Reka Bentuk Kurikulum Pendidikan Sains, Kehadiran Pendidik Sains Seimbang, Kehadiran Pelajar Yang Bersedia Untuk Dididik, Keujudan Proses Pengajaran Dan Pendidikan Sains Yang Memupuk Budaya Sains Islam Dan Proses Pembangunan Fitrah Dan Potensi Diri Pelajar. Kajian Ini Juga Telah Menjanakan Ciri-Ciri Insan Sains Seimbang Yang Seharusnya Menjadi Hasil Akhir Model Kajian.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Kurikulum Sains Insan Seimbang, Model Pendidikan Dan Sains, Nilai-Nilai Islam
Subjects:Q Science > Q Science (General)
ID Code:1829
Deposited By: En Mohd. Nazir Md. Basri
Deposited On:19 Mar 2007 02:29
Last Modified:01 Jun 2010 02:58

Repository Staff Only: item control page