Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda

Kee Jiar, Yeom and Said, Hamdan and Saad, Mohd. Roslan (2007) Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda. In: Perbezaan Individu Menurut Teori dan Amali. Penerbit UTM , Johor, pp. 71-85. ISBN 978-983-52-0531-6

Full text not available from this repository.

Abstract

Kanak-kanak berkeperluan khas mampu belajar jika pihak sekeliling bersedia untuk membimbing mereka. Setiap kanakkanak perlu diberi peluang untuk menjalani kehidupan normal tidak kira apa jua kelemahan mereka. Oleh sebab itu sistem pendidikan disesuaikan untuk menampung keperluan keistimewaan yang dimiliki oleh kanak-kanak khas ini. Penubuhan sekolah pendidikan khas atau kelas pendidikan khas bertujuan untuk memastikan kanak-kanak kurang upaya mendapat pendidikan yang sepatutnya diterima berdasarkan kekurangan yang terdapat pada diri mereka. Contohnya, di negeri Johor terdapat sebuah sekolah di Daerah Kulaijaya yang berkonsepkan Teknik dan Vokasional untuk kanak-kanak kurang upaya yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran. Sekolah ini ditubuhkan untuk memberi input berguna dalam bidang berkaitan kemahiran. Ini kerana kanakkanak yang mempunyai masalah pembelajaran selalunya mampu untuk melakukan aktiviti kemahiran dengan baik.

Item Type:Book Section
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:13533
Deposited By: Liza Porijo
Deposited On:09 Aug 2011 01:11
Last Modified:08 Oct 2017 00:46

Repository Staff Only: item control page