Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Mengkaji hubungan di antara pencapaian akademik dengan sikap pelajar terhadap perisian multimedia yang telah dipelajari di kalangan pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Fizik, Kimia Dan Matematik) di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai

Junaidi, Juhazren and Mohamad Noor, Norhayati (2011) Mengkaji hubungan di antara pencapaian akademik dengan sikap pelajar terhadap perisian multimedia yang telah dipelajari di kalangan pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Fizik, Kimia Dan Matematik) di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai. unspecified . pp. 1-10. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
122Kb

Abstract

Sikap terdiri daripada minat, keupayaan, pandangan, perasaan dan kepercayaan. Dalam kajian ini, kelima-lima elemen ini telah diambilkira oleh penyelidik untuk mengkaji hubungan di antara pencapaian akademik dengan sikap pelajar terhadap perisian multimedia yang telah dipelajari di kalangan pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer serta Pendidikan di Fakulti Pendidikan, UTM. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan data berkaitan pencapaian akademik pelajar dan sikap pelajar terhadap perisian multimedia yang telah dipelajari, seterusnya membuat perkaitan antara pencapaian akademiik dengan sikap pelajar terhadap perisian multimedia yang telah dipelajari. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk melihat sama ada sikap menyumbang kepada pencapaian akademik ataupun tidak. Responden kajian ini adalah terdiri daripada 98 orang pelajar yang telah mengambil subjek-subjek perisian multimedia dan pelajar adalah terdiri daripada pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer serta Pendidikan (Fizik, Kimia dan Matematik) di Fakulti Pendidikan, UTM. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang terdiri daripada 80 item soalan. Penyelidik telah menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 10.0 untuk menganalisis data. Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa keseluruhan min berada pada tahap yang tinggi. Analisis korelasi telah dibuat dan ia menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara pencapaian akademik dengan sikap pelajar terhadap perisian multimedia yang telah dipelajari.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:minat, keupayaan, pandangan, perasaan, kepercayaan, pencapaian akademik, sikap pelajar
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:11977
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:10 Feb 2011 02:15
Last Modified:10 Feb 2011 02:15

Repository Staff Only: item control page