Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Diagnosis Kesalahan Lazim Dalam Tajuk Bentuk Piawai Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Johor Bahru

Kamaruddin, Meor Ibrahim and Ngadalan, Afidah (2010) Diagnosis Kesalahan Lazim Dalam Tajuk Bentuk Piawai Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Johor Bahru. Diagnosis Kesalahan Lazim Dalam Tajuk Bentuk Piawai Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Johor Bahru . pp. 1-7. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
37kB

Abstract

Diagnosis ialah satu teknik untuk mengenal pasti sebarang masalah atau kesukaran yang menghalang pembelajaran pelajar mengenai sesuatu konsep. Kajian ini bertujuan mengkaji kesalahan lazim dalam tajuk Bentuk Piawai di kalangan pelajar tingkatan empat, di samping menentukan tahap penguasaan mereka dalam tajuk Bentuk Piawai. Kajian dilakukan ke atas 144 orang pelajar dari 3 buah sekolah menengah di Johor Bahru. Data mengenai kesalahan lazim diperolehi dengan menggunakan satu set ujian diagnostik yang merangkumi konsep angka bererti,bentuk piawai dan nombor tunggal. Jawapan responden didiagnosis dan dilaporkan secara kualitatif. Hasil kajian menunjukkan tahap penguasaan responden dalam tajuk Bentuk Piawai adalah baik. Kesilapan yang mereka lakukan dalan ujian tersebut dikelompokkkan ke dalam 3 kategori: Kesilapan Sistematik, Kesilapan Kecuaian dan Kesilapan Rawak. Langkahlangkah pemulihan dikemukakan di akhir laporan. Katakunci: Diagnosis

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Diagnosis
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:11644
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:24 Dec 2010 15:59
Last Modified:24 Dec 2010 15:59

Repository Staff Only: item control page