Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Persepsi Staf Terhadap Amalan 5S Menurut Pendekatan Islam Hadhari. Kajian Di Pejabat Bendahari, UTM.

Kadikon, Sulaiman and Narawi, Liza (2010) Persepsi Staf Terhadap Amalan 5S Menurut Pendekatan Islam Hadhari. Kajian Di Pejabat Bendahari, UTM. Persepsi Staf Terhadap Amalan 5S Menurut Pendekatan Islam Hadhari. Kajian Di Pejabat Bendahari, UTM. . pp. 1-14. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
547Kb

Abstract

Konsep 5S merupakan satu kaedah yang mudah tetapi efektif dalam mengekalkan persekitaran yang berkualiti di tempat kerja. Konsep yang menjadi budaya kerja masyarakat Jepun ini semakin menjadi ikutan firma-firma di Malaysia dewasa ini. Kajian ini bermatlamat untuk mengetahui persepsi staf terhadap amalan 5S menurut pendekatan Islam Hadhari di kalangan staf Pejabat Bendahari, Universiti Teknologi Malaysia. Tiga objektif kajian telah dibentuk iaitu mengetahui tahap kefahaman staf terhadap amalan 5S, melihat persepsi staf terhadap perlaksanaan amalan 5S dan mengenalpasti keselarasan amalan 5S dengan pendekatan Islam Hadhari. Seramai 77 orang staf telah dipilih untuk mewakili sampel kajian. Set soal selidik mengandungi 36 item telah diedarkan kepada responden. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ? = 0.9450. Analisis data dilakukan dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) for Windows versi 14.0 dan dipersembahkan dalam bentuk statistik deskriptif seperti peratusan, kekerapan dan min. Hasil kajian menunjukkan bahawa responden memberikan persepsi yang positif terhadap persoalan kajian. Nilai min yang diperolehi ialah 4.61 bagi tahap kefahaman staf, 4.29 bagi perlaksanaan amalan 5S dan 4.67 bagi keselarasan amalan 5S dengan pendekatan Islam Hadhari. Cadangan turut dikemukakan untuk makluman dan perhatian kepada pihak tertentu bagi meningkatkan lagi prestasi persekitaran kerja. Katakunci: budaya kerja, Konsep 5S

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords: budaya kerja, Konsep 5S
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10982
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:15 Nov 2010 13:24
Last Modified:15 Nov 2010 13:24

Repository Staff Only: item control page