Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua

Idris, Abdul Razak and Ku, Soo Ne (2010) Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua. Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua . pp. 1-8. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
290kB

Abstract

Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK)Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords: Konstruktivisme, Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK), Transformation (Translation, Reflection dan Rotation)
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10980
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:15 Nov 2010 13:18
Last Modified:29 Aug 2017 07:18

Repository Staff Only: item control page