Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Amalan Penyelesaian Masalah Secara Kreatif Di Dalam Mata Pelajaran Reka Cipta Di Kalangan Pelajar SPH

Mohd. Amin, Nor Fadila and Mohamad Nawawi, Mohd. Fairul (2010) Amalan Penyelesaian Masalah Secara Kreatif Di Dalam Mata Pelajaran Reka Cipta Di Kalangan Pelajar SPH. Amalan Penyelesaian Masalah Secara Kreatif Di Dalam Mata Pelajaran Reka Cipta Di Kalangan Pelajar SPH . pp. 1-5. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
46kB

Abstract

Kajian ini bertujuan mengkaji amalan penyelesaian masalah secara kreatif di dalam mata pelajaran Reka Cipta. Penyelidik menggunakan empat kaedah penyelesaian masalah iaitu kaedah inkuiri, kaedah sumbang saran, kaedah sinektik dan kaedah perbincangan. Sampel kajian adalah seramai 151 orang pelajar SPH tahun 4 yang telah mengambil mata pelajaran Reka Cipta di Fakulti Pendidikan di Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang digunakan mengandungi 42 item soalan menggunakan maklumbalas skala Likert 5 mata. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS 13.0 untuk mendapatkan nilai frekuensi dan peratusan.Hasil kajian menunjukkan pelajar SPH mengamalkan keempat-empat kaedah iaitu kaedah inkuiri, kaedah sumbang saran, kaedah sinektik dan kaedah perbincangan dan terdapat ciri-ciri khusus kreatif di kalangan pelajar berdasarkan amalan tersebut.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:penyelesaian masalah secara kreatif, Reka Cipta, SPH
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10919
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:10 Nov 2010 05:44
Last Modified:23 Feb 2017 11:10

Repository Staff Only: item control page