Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah

Mahendran, Shathiswary and Tan, Joo Siang (2022) Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah. Sains Humanika, 14 (3-2). pp. 55-63. ISSN 2289-6996

[img] PDF
409kB

Official URL: https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumani...

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengetahui keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui tahap harga diri dan perbezaan skor harga diri antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan sebelum dan selepas intervensi SFBT. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Instrumen Rosenberg Self Esteem digunakan dalam kajian ini untuk mengenal pasti tahap harga diri dalam kalangan murid sebelum dan selepas rawatan. Data kajian dianalisis secara deskriptif dan inferensi melalui ujian T. Sesi kaunseling kelompok telah diperhatikan dan lembaran kerja SFBT yang dilengkapkan oleh responden juga dikumpulkan dan dianalisis secara kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa intervensi SFBT mempunyai kesan yang positif bagi meningkatkan harga diri dalam kalangan murid kumpulan rawatan dari tahap rendah ke sederhana dan tinggi. Hasil kajian didapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap harga diri murid kumpulan rawatan berbanding dengan kelompok kawalan. Sebagai kesimpulan, usaha untuk mengenalpasti murid yang mempunyai harga diri yang rendah dan memberi intervensi yang berkesan seperti SFBT pada peringkat awal adalah sangat penting bagi memupuk harga diri murid demi mencapai kesihatan mental dan kesejahteraan yang lebih baik.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Solution Focused Brief Therapy (SFBT), Kaunseling Kelompok, Harga Diri, Murid Sekolah
Subjects:H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions:Education
ID Code:108722
Deposited By: Widya Wahid
Deposited On:27 Nov 2024 09:38
Last Modified:27 Nov 2024 09:38

Repository Staff Only: item control page