Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Penyoalan dalam kelas pengajaran sains

Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Penyoalan dalam kelas pengajaran sains. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 13 . pp. 1-14. ISSN 1394-1801

[img]
Preview
PDF - Published Version
2MB

Official URL: https://www.researchgate.net/publication/44161058_...

Abstract

Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima dan enam telah dianalisis kategori soalannya berdasarkan kepada data pemerhatian dalam dua sesi pengajaran yang dilaksanakan dengan bantuan Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (lPPK) dan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif, Dapatan menunjukkan bahawu guru tidak dapat memanfaatkan soalan dalam fasa pencetusan idea pelajar demi pencungkilan kerangka alternatif pelajar di samping kegunaannya untuk tujuan refleksi. Kegagalan dalam melaksanakan kesemua lima jenis soalan guru mengikut fasa pengajaran pendekatan boleh menjejaskan proses pembelajaran pelajar berlaku secara aktif dan bermakna seperti dalam tuntutan pendekatan secara konstruktivisme. lni perlu diperbetulkan. seharusnya guru perlu menghayati kepentingan rasa pengajaran Lima-Fasa Needham demi pelaksanaannya secara berkesan bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih dinamik.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:proses pembelajaran, keberkesanan penyoalan
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions:Education
ID Code:10655
Deposited By: Zalinda Shuratman
Deposited On:22 Oct 2010 01:25
Last Modified:01 Nov 2017 04:17

Repository Staff Only: item control page