Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)

Hamdan, Abdul Rahim and Jamaludin, Ismail Fauzi (2010) Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB). Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) . pp. 1-7. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
37Kb

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum yang diterapkan dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu dikalangan pelajar Sekolah Menengah Tun Abdul Razak, Selekoh, Perak. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang diedarkan kepada 120 orang pelajar dari Sekolah Menengah Tun Abdul Razak, Selekoh Perak. Instrument kajian yang digunakan mengandungi 36 item yang berdasarkan kepada 4 persoalan kajian iaitu merangkumi aspek faktor gaya pembelajaran pelajar, faktor gaya pengajaran guru, faktor aktiviti amali pelajar di dalam bengkel dan faktor persekitaran bengkel. Kesahan item-item diperolehi menerusi perbincangan dengan pakar-pakar. Segala data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian komputer ‘Statistical Package For Social Science (SPSS version 11.5)’ untuk mendapatkan kekerapan, peratus dan min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penerapan perpaduan menerusi matapelajaran Kemahiran Hidup adalah tinggi. Hasil kajian memerlukan tindakan dari pihak guru, pentadbir sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mengekalkan dan membantu meningkatkan lagi nilai perpaduan dikalangan pelajar. Kataknuci : Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB), perpaduan pelajar pelbagai kaum

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB), perpaduan pelajar pelbagai kaum
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10544
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:11 Oct 2010 08:13
Last Modified:07 Jan 2014 00:22

Repository Staff Only: item control page